"Gemeinsam über Grenzen gehen" - "Spoločne prechádzame hranice"



Ohliadnutie do histórie

      Východiskom projektu Interkulturálne vzdelávanie detí, žiakov a pedagógov (IB-KSP) je snaha  riešiť situáciu v pohraničí, ktorá vznikla prerušením kultúrnych a jazykových  kontaktov počas  obdobia rokov 1948 – 1989. Izolácia ľudí a celých územných celkov  poznačili spoločenskú realitu  v mnohých smeroch na Slovensku i v Rakúsku.

    Od pádu železnej opony je úlohou projektov ako je tento,  odstrániť  hranice v myslení ľudí, vytvárať podmienky pre „rekonštrukciu a budovanie“ vzťahov, vytváranie príležitostí a priestoru pre znovu spoznávanie sa a budovať mosty. Ich príprava a realizácia je spojený  s mimoriadnym úsilím vo na všetkých úrovniach.

    Tento projekt nadväzuje na predchádzajúce projekty realizované Úradom dolnorakúskej krajinskej vlády v období rokov  2004-2005, 2005-2007, keď sa začalo s experimentálnym vyučovaním slovenčiny hravým spôsobom u detí v materských školách v pohraničí Dolného Rakúska v rámci Programu cezhraničná spolupráca Slovensko - Rakúsko 2004-2006.

    Ciele a plánované aktivity vychádzajú z vyhodnotených skúseností predchádzajúceho EÚ projektu „Interkulturálne vzdelávanie detí a dospelých“ - IB-KE, v ktorom sa podarilo v období  - január 2009 – jún 2012 splniť najdôležitejšie úlohy :  zaviesť vyučovanie jazyka suseda  hravým spôsobom  v 79 materských školách v pohraničí  (44 MŠ v Dolnom Rakúsku  - 1.150 detí a 35 MŠ    na Slovensku - 2.300 detí), „udomácniť jazyk suseda“ a prostredníctvom spoločných projektov medzi materskými školami  vytvoriť infraštruktúru, ktorá umožňuje rozvinúť projekt na kvalitatívne vyššej úrovni.

    Počas jeho trvania sa 1.000 pedagógov a lektoriek pre slovenský a nemecký jazyk oboch krajín zúčastnilo 55  vzdelávacích seminárov, školení a tvorivých dielní zameraných  na sprostredkovanie odborných poznatkov z pedagogiky, výučby cudzích jazykov v predškolskom veku a mnohé iné. Boli položené základy pre ďalší rozvoj a spoluprácu v oblasti vzdelávania oboch krajín.

    V rámci hospitácií a exkurzií,  na ktorých sa zúčastnili  pedagógov a lektori pre slovenský a nemecký jazyk, študentky pedagogických škôl, zástupcovia samospráv pre oblasť vzdelávania, materských škôl, mládeže a športu, starostova miest a obcí, inšpektorky materských škôl, pracovníci štátnych vzdelávacích inštitúcií a mnohí iní) sa vytvorila základňa pre aktívnu spoluprácu v pohraničí medzi materskými školami, obcami a pedagógmi.