
"Gemeinsam über Grenzen gehen" - "Spoločne prechádzame hranice"
Ohliadnutie do histórie
Východiskom projektu Interkulturálne vzdelávanie detí, žiakov a pedagógov (IB-KSP) je snaha riešiť situáciu v pohraničí, ktorá vznikla prerušením kultúrnych a jazykových kontaktov počas obdobia rokov 1948 – 1989. Izolácia ľudí a celých územných celkov poznačili spoločenskú realitu v mnohých smeroch na Slovensku i v Rakúsku.
Od pádu železnej opony je úlohou projektov ako je tento, odstrániť hranice v myslení ľudí, vytvárať podmienky pre „rekonštrukciu a budovanie“ vzťahov, vytváranie príležitostí a priestoru pre znovu spoznávanie sa a budovať mosty. Ich príprava a realizácia je spojený s mimoriadnym úsilím vo na všetkých úrovniach.
Tento projekt nadväzuje na predchádzajúce projekty realizované Úradom dolnorakúskej krajinskej vlády v období rokov 2004-2005, 2005-2007, keď sa začalo s experimentálnym vyučovaním slovenčiny hravým spôsobom u detí v materských školách v pohraničí Dolného Rakúska v rámci Programu cezhraničná spolupráca Slovensko - Rakúsko 2004-2006.
Ciele a plánované aktivity vychádzajú z vyhodnotených skúseností predchádzajúceho EÚ projektu „Interkulturálne vzdelávanie detí a dospelých“ - IB-KE, v ktorom sa podarilo v období - január 2009 – jún 2012 splniť najdôležitejšie úlohy : zaviesť vyučovanie jazyka suseda hravým spôsobom v 79 materských školách v pohraničí (44 MŠ v Dolnom Rakúsku - 1.150 detí a 35 MŠ na Slovensku - 2.300 detí), „udomácniť jazyk suseda“ a prostredníctvom spoločných projektov medzi materskými školami vytvoriť infraštruktúru, ktorá umožňuje rozvinúť projekt na kvalitatívne vyššej úrovni.
Počas jeho trvania sa 1.000 pedagógov a lektoriek pre slovenský a nemecký jazyk oboch krajín zúčastnilo 55 vzdelávacích seminárov, školení a tvorivých dielní zameraných na sprostredkovanie odborných poznatkov z pedagogiky, výučby cudzích jazykov v predškolskom veku a mnohé iné. Boli položené základy pre ďalší rozvoj a spoluprácu v oblasti vzdelávania oboch krajín.
V rámci hospitácií a exkurzií, na ktorých sa zúčastnili pedagógov a lektori pre slovenský a nemecký jazyk, študentky pedagogických škôl, zástupcovia samospráv pre oblasť vzdelávania, materských škôl, mládeže a športu, starostova miest a obcí, inšpektorky materských škôl, pracovníci štátnych vzdelávacích inštitúcií a mnohí iní) sa vytvorila základňa pre aktívnu spoluprácu v pohraničí medzi materskými školami, obcami a pedagógmi.